Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego
07 august 2018W okresie 2016-2018 SMWI opublikowało 5 raportów pn. Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego prezentujących wyniki badań przeprowadzonych w pięciu etapach począwszy od II połowy 2015 r. do czerwca 2018 r. wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli szkół, które zgłosiły się do projektu Cyfrowobezpieczni.pl. W ramach badania sprawdzone zostały kompetencje osób badanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom cyfrowym.
Badanie ukazało duże potrzeby w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa cyfrowego w szkołach występujące u wszystkich grup osób aktywnych w szkole: nauczycieli, uczniów a także ich rodziców. Piętą achillesową są zwłaszcza deficyt wiedzy o prawie autorskim, bezpieczeństwie transakcji finansowych oraz sposobach logowania się do sieci i e-usług cyfrowych. Miasto wypada lepiej, niż wieś. Im starsi uczniowie, tym na większe natrafiają problemy oni sami, ale także ich nauczyciele i rodzice. Tempo wzrostu zagrożeń cyfrowych jest większe, niż tempo wzrostu poziomu kompetencji uczniów w tym zakresie. Co ciekawe, paradoksalnie - najniższe kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego cechują nauczycieli z najkrótszym stażem, czyli ludzi młodych – często „internetowych tubylców”.
Podstawowym wnioskiem z badania jest potrzeba zorganizowania krajowego systemu upowszechnienia kompetencji głównych uczestników życia szkolnego w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego