Szkolenie zorganizowane specjalnie dla nauczycieli tarnowskich szkół podstawowych przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”. Jego organizacja stała się możliwa dzięki wsparciu szkół przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Tarnowa oraz zakupie pomocy dydaktycznych i tabletów dla nauczycieli przez tarnowską firmę ELPLC sp. z.o.o.
We wrześniu 2017r. wprowadzona została nowa podstawa programowa przedmiotu edukacja informatyczna i informatyka w szkołach podstawowych w klasach IV- VIII, a także nowa podstawa programowa nauczania klas I – III SP w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. W obu przypadkach elementem powszechnej edukacji informatycznej po raz pierwszy stało się programowanie - rozumiane szeroko jako proces, informatyczne podejście do rozwiązywania problemu: od specyfikacji problemu (określenie danych i wyników, a ogólniej - celów rozwiązania problemu), przez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do zaprogramowania rozwiązania, przetestowania jego poprawności i ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji lub języka programowania.
Szczególnym wyzwaniem dla szkoły i nauczycieli jest prowadzenie lekcji z programowania w klasach I-III szkół podstawowych. Jak dotąd dzieci w tym wieku nie były objęte jakąkolwiek edukacją informatyczną, nie istnieją dobrze udokumentowane „dobre praktyki” w zakresie nauczania programowania na tym poziomie poza inicjatywą „Mistrzowie Kodowania”, brak zweryfikowanych w praktyce podręczników dla nauczycieli, a tylko niewielka liczba nauczycieli w skali kraju została objęta szkoleniami w tym zakresie.
Nasze szkolenie wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu. Przez programowanie rozumiemy - zgodnie z intencjami MEN oraz twórców nowej podstawy programowej - rozwijanie myślenia logicznego, algorytmicznego oraz komputacyjnego. Jesteśmy wszakże przekonani, że lekcje z programowania z uczniami klas I – III powinny się koncentrować na zabawie, nabyciu przez nie umiejętności układania w logicznym porządku obrazków, tekstów, instrukcji, które składają się na codzienne czynności, tworzeniu poleceń lub ich sekwencji dla określonego planu działania i celu oraz rozwiązywania zadań, zagadek i łamigłówek prowadzących do odkrywania algorytmów. Dlatego w trakcie szkolenia korzystać będziemy z gry edukacyjnej ScottieGo!
Na szkolenie w formule głównie warsztatowej złożą się zajęcia szkoleniowe – w sumie 24 godziny lekcyjne. Kurs zostanie podzielony na cotygodniowe 3-4 godzinne spotkania.