Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole – kompetencje głównych aktorów

Opublikowano: 30 01 2017

SMWI przeprowadziło w 2 połowie 2016r. badania kompetencji cyfrowych uczniów szkół oraz ich nauczycieli i rodziców, uczestniczących w projekcie Cyfrowobezpieczni.pl. Wyniki tych badań znaleźć można w raporcie Kompetencje cyfrowe w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole autorstwa dr. Łukasza Srokowskiego oraz dr. inż. Łukasza Tomczyka.

Badanie ukazało duże potrzeby w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa cyfrowego w szkołach występujące u wszystkich grup osób aktywnych w szkole: nauczycieli, uczniów a także ich rodziców. Piętą achillesową są zwłaszcza deficyt wiedzy o prawie autorskim, bezpieczeństwie transakcji finansowych oraz sposobach logowania się do sieci i e-usług cyfrowych. Miasto wypada lepiej, niż wieś. Im starsi uczniowie, tym na większe natrafiają problemy oni sami, ale także ich nauczyciele i rodzice. Tempo wzrostu zagrożeń cyfrowych jest większe, niż tempo wzrostu poziomu kompetencji uczniów w tym zakresie. Co ciekawe, paradoksalnie - najniższe kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego cechują nauczycieli z najkrótszym stażem, czyli ludzi młodych – często „internetowych tubylców”.

Podstawowym wnioskiem z badania jest potrzeba zorganizowania krajowego systemu upowszechnienia kompetencji głównych uczestników życia szkolnego w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. SMWI skieruje ten postulat do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.

Zobacz także

EDUKACJA

Europejski PAKT powstanie w Tarnowie

Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” stworzy w Tarnowie Pracownię Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT) – jedno z czterech unikalnych w skali Polski centrów edukacji cyfrowej, otwartych na potrzeby uczniów i nauczycieli, ale także osób dorosłych i rodzin. Wszelkie ...

zobacz więcej

EDUKACJA

Czy małopolskie szkoły są gotowe na modernizacyjną transformację cyfrową?

Okres pandemii COVID-19 był czasem wielu nowych doświadczeń w szkołach związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych w codziennej dydaktyce i pracy nauczycieli, a także w zarządzaniu placówkami. Doświadczenia te posłużyć mogą planowaniu procesów modernizacji aktywności...

zobacz więcej

Aktualności

Zobacz wszystkie

Podstrony

Trwa wyszukiwanie...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.